Welcome

Friday 26 August 2011

Kreativiti dan Anak-Anak Khas

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Sudah lama saya tidak menulis dalam blog ini,. Bukan kerana tiada isu tetapi kesuntukan masa yang menjadikan saya tidak boleh menumpukan kepada bidang penulisan yang saya sangat sukai. Pertama kali saya ingin mengucapkan tahniah kepada anda kerana sudi menjadikan isi kandungan blog saya sebagai ilmu untuk dikongsikan. Terima kasih kerana memberikan saya kredit untuk masa hadapan saya sebagai pelaburan dunia dan juga akhirat. Sedikit ilmu yang dimanfaatkan akan memberi pulangan dalam diri kita di alam sana, insyaallah..

Baiklah, sekarang berbalik kepada tajuk kita >>>>KREATIVITI ANAK-ANAK KHAS<<<< Menarik untuk saya kongsikan bersama anda.
"Kreativiti? Apalah sangat yang budak-budak ni tahu buat..belajar pun susah dapat, macamana nak survive?"
inilah yang saya jangkakan terdetik dihati mereka yang kurang peka dengan alam persekitaran..kenapa saya berkata sedemikian? kerana mereka belum lagi merdeka (amboiii..cakap tentang merdeka, mentang-mentang beberapa haro lagi nak sambut merdeka.^_^)

Memang benar, terdapat ramai manusia yang menidakkan kebolehan seseorang itu. Sedangkan ada guru yang masih tidak dapat menerima kanak-kanak khas ini (bukan guru pendidikan khas ye..). Saya katakan ini berdasarkan pengalaman saya. Terdapat mereka yang kurang prihatin, tidak suka atau lebih tepat "tidak tahan" dengan murid-murid pendidikan ini. Maka, mereka menafikan kebolehan anak-anak khas yang kita sedia maklum kurangnya motivasi dalam diri mereka. Anak-anak khas selalunya mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah, mereka merasa rendah diri untuk bergaul dengan masyarakat luar. Malah, ada yang menggelar mereka sebagai orang cacat..Jika anda berpendapat sedemikian, anda sebenarnya SALAH! Kanak-kanak aliran perdana (aliran normal) sering ditakutkan dengan kelas pendidikan khas, itu adalah normal, untuk memberikan motivasi kepada anak-anak lain belajar dan tidak masuk kelas pendidikan khas..^_^

Tahukah anda dunia pendidikan khas sangat menyeronokkan? Saya ingin kongsikan bersama anda, namun masa membataskan penulisan ini. Maka, sekian dulu daripada saya. Sehingga berjumpa lagi pada masa akan datang. Kita membincangkan tentang "Dunia Pendidikan Khas Yang Menyeronokkan"..Insyaallah
Wassalam.
~Hidup ini satu anugerah~

No comments:

Post a Comment