Welcome

Sunday 14 August 2011

Menjana Minda Kanak-kanak Istimewa...Part 1

Alhamdulillah..
Hari ini kita berpeluang bertemu lagi dalam dunia blog. Berbanyak kesyukuran dipanjatkan ke hadrat ilahi kerana mengurniakan umur untuk terus saya bernafas memanjangkan tinta khayalan..^^,
Hari ini saya ingin membicarakan mengenai minda manusia. Minda manusia sudah pasti akan dikaitkan dengan sistem otak yang memberikan akal kepada manusia. Sistem otak (brain structures) sebenarnya terbahagi kepada 4 struktur;

1. Cerebrum (bahagian terbesar dalam otak manusia)- terbahagi pula kepada 4 lobus;

* Frontal Lobe (berfungsi sebagai penaakulan, perancangan, bahagian pertuturan, pergerakan, emosi dan penyelesaian masalah)
* Parietal lobe (pergerakan, orientasi, pengiktirafan (recognition) dan persepsi rangsangan
* Occipital lobe (berkaitan pemprosesan visual)
* Temporal Lobe (berkaitan persepsi dan recognition rangsangan audotori, memori dan pertuturan)



2. Cerebellum (juga disebut sebagai "little brain" atau otak kecil..^_^ Struktur ini berkaitan dengan peraturan dan penyelarasan pergerakan, postur dan kira-kira. Cerebellum ini dikatakan lebih tua oleh para saintis, untuk keterangan lanjut sila lawati:http://serendip.brynmawr.edu/bb/kinser/Structure1.html

3. Sistem Limbic (dirujuk sebagai "otak emosi" dan dijumpai tertanam di dalam serebrum. Seperti cerebellum, struktur evolutionarinya agak lama.Sistem ini mengandungi Thalamus, hipotalamus, amygdala dan hippocampus.

Penerangan tentang otak manusia ini adalah sebagai mukadimah (permulaan) untuk saya membincangkan tentang bagaimana kanak-kanak boleh menjana minda mereka menjadi manusia yang hebat tidak mengira status anak anda tersebut.
Anda boleh google perkataan-perkataan yang tidak dinyatakan maksudnya kerana saya hanya menerangkan dengan serba ringkat sebagai permulaan hubungkait otak manusia dengan tingkahlakunya kanak-kanak khas.



~Hidup ini satu anugerah~

No comments:

Post a Comment