Welcome

Sunday 14 August 2011

Menjana Minda Kanak-kanak Istimewa...Part 2

Apakah kaitannya sistem otak manusia dengan minda kanak-kanak? Otak kanak-kanak sentiasa berkembang dari semasa ke semasa, bukan membesar ya..^_^ kerana perkembangan otak manusia itulah, maka wujud perkataan baligh (cukup umur bagi seseorang muslim). Bagaimana dengan seseorang yang mempunyai otak yang tidak dapat berkembang dengan baik? Menurut kajian, perkembangan otak kanak-kanak Sindrom down adalah terlewat beberapa tahun daripada kanak-kanak normal. Benarkah? Semua ini hanyalah kajian para saintis dalam perubatan dan dibuktikan terhadap kajian yang dijalankan ke atas kanak-kanak tersebut.


Usah risau dengan perkembangan anak-anak anda yang sememangnya dilahirkan atas anugerah yang tidak terhingga kepada anda. Tingkatkan semangat bahawa kelewatan perkembangan akal kanak-kanak adalah satu anugerah Allah menguji anda. Dan ingatlah, Allah tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang berat melainkan Dia mengetahui hambaNya boleh menghadapi situasi tersebut. Maka, anda perlu memainkan peranan mencari sumber-sumber yang boleh membantu perkembangan minda anak-anak anda. Berikut merupakan cadangan yang saya boleh berikan kepada anda mengenai perkembangan otak anak-anak berkeperluan khas ini:

1. Perkembangan Sosial
2. Pemakanan
3. Terapi-terapi 
4. Pertuturan
5. Tingkahlaku

Bermula daripada perkembangan sosial, anda dapat mengadaptasikan kelima-lima perkara ini dan anda perlu anda fokuskan satu persatu supaya minda kanak-kanak ini menjadi lebih proaktif..Anda mungkin sudah membaca kisah anjing malang yang bernama Faith bukan? Sekalipun binatang juga boleh dilatih dan diberikan semangat motivasi, apakah anak-anak kita tidak boleh?Anda juga mungkin pernah membaca kisah-kisah hebat mereka yang kekurangan bentuk fizikal tetapi mampu memberikan kejayaan cemerlang tanpa simpati manusia sekeliling..Apa yang penting adalah sokongan padu dan usaha daripada anda yang berada di sekeliling mereka. 

Saya tidak menyamakan kanak-kanak istimewa dengan binatang, tetapi kita harus belajar daripada keupayaan binatang yang boleh berjaya menjadi cemerlang. Mampukah kita?

Setakat ini sahaja penulisan saya pada hari ini. Semoga bertemu lagi dalam kupasan mengenai 5 faktor yang menghubungkait perkembangan otak kanak-kanak, tidak mengira yang berkeperluan khas, mahupun kanak-kanak yang dilahirkan normal. Nantikan post "Menjana Minda Kanak-kanak Part 3". 

Yang baik datangnya daripada Allah, yang buruk jadikan sempadan kerana ia datang daripada saya sendiri..Wallahualam.


~Hidup ini satu anugerah~

No comments:

Post a Comment