Welcome

Saturday 30 July 2011

Ramadhan dan Nafsu

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak...Begitulah ucapan yang seringkali kita dengar apabila tiba penghujung bulan Shaaban. Alhamdulillah, ramai yang mengingati kedatangan bulan Ramadhan. Adakah anda sudah bersedia untuk menempuh sehingga penghujung Ramadhan atau sekadar mengingati tetapi tidak cuba menghayati dan mengambil kesempatan ini? Saya juga berharap kedatangan Ramadhan ini memberikan saya kekuatan yang luar biasa untuk menempuh dunia pekerjaan sebagai seorang pendidik, sekaligus mampu menahan segala nafsu seperti nafsu amarah, nafsu makan, nafsu membeli belah dan segala nafsu yang ada dalam diri saya dan anda juga. Bercakap mengenai nafsu, saya teringat seorang guru memberitahu saya bahawa "Nafsu itu raja dan hamba..Kamu harus bijak mendidiknya..". Saya terfikir saya tidak boleh menjadikan nafsu sebagai raja dan saya juga tidak  boleh menjadikan nafsu sebagai hamba..Saya hanya boleh menggunakan akal untuk menguasai nafsu..barulah saya bijak mendidiknya..Insyaallah, semoga apa yang kita lakukan akan mendapat keberkatan Allah dan sama-samalah kita mendoakan.
Akhir kata, Salam Ramadhan untuk semua pembaca...Semoga Ramadhan kali ini menjadi titik permulaan kita untuk berubah menjadi baik dan lebih baik, wallahulam.


~Hidup ini satu anugerah~

No comments:

Post a Comment