Welcome

Thursday 28 July 2011

Bahasa Blog

Assalamualaikum semua.......Hari ini penulis ingin berbicara tentang tajuk: Bahasa Blog...Tajuk ini amat sesuai dibincangkan kerana ia berkaitan dengan bahasa. Saya mengambil masa beberapa minit untuk meneroka blog-blog yang terdapat dalam blogger.com ini. Dan hasilnya, hampir 70% daripada blogger yang saya sempat buka telah menggunakan pelbagai bahasa masing-masing. Kebanyakan blog-blog yang saya terokai di Malaysia adalah ditulis dalam bentuk bahasa pasar atau dalam bentuk penceritaan yang mudah difahami dan kadang-kadang penulis rasakan luahan hati yang dipaparkan itu sangat bertepatan dengan jiwa muda dan begitu santai...great! saya suka membaca blog2 anda..Oleh kerana blog anda banyak menggunakan bahasa pasar, maka saya mengambil kesempatan menggunakan bahasa baku dan tulisan penuh..hihihi, anda ingin mengetahui mengapa saya memilih bahasa baku untuk blog saya ini? baiklah...ini adalah jawapan ikhlas daripada saya:
1. Blog saya memaparkan tentang informasi, maka saya rasa tidak sesuai jika saya berceloteh menggunakan bahasa pasar...(karang x de pulok ore faham..^_^)
2. Blog ini saya sasarkan kepada pembaca pelbagai lapisan masyarakat, termasuk ibubapa, guru, pelajar dan pelbagai lagi lapisan yang saya tidak dapat tuliskan di sini..jika makhluk asing membaca blog ini saya mengharapkan mereka akan faham dengan bahasa saya yang saya sayangi ini..insyaallah
3. Sesuai dengan jiwa saya yang tidak suka menaip pendek-pendek..kalau mengarang memang penuh kertas walau markah tidak pernah tinggi...haha
4. Ini merupakan blog berkaitan pendidikan, maka saya rasa tidak sesuai saya menulis dalam bentuk singkatan..biar semua yang membaca itu mudah faham.

Warna dan suasana: Perancangan bahasa Melayu di Malaysia

~Hidup ini satu anugerah~

No comments:

Post a Comment