Welcome

Friday 12 August 2011

Kisah "Faith" Si Anjing Tabah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Baru-baru ini saya berkesempatan membaca satu aktikel di satu majalah Nur mengenai kisah seekor anjing yang dilahirkan cacat, hanya mempunyai 3 kaki dan ini bukan sesuatu yang normal bagi seekor anjing..Anjing ini kemudiannya bakal dibunuh oleh tuannya yang tidak sanggup melihat anjing ini hidup dalam keadaan yang sukar. Namun, dengan takdir Allah, anjing yang malang ini masih dipanjangkan umur kerana telah dijumpai oleh seorang kanak-kanak kecil, Jude yang budiman dan berhati mulia. Kanak-kanak tersebut membawanya pulang dan menyatakan rasa kasihan dan ingin membelanya..Si ibu sungguh terharu dan membersihkan "Faith" lalu memberi makan dan menjaganya dengan baik..

Permulaan kehidupan Faith memang sukar kerana dianugerahkan 3 kaki sahaja,.Bagaimana mungkin Faith boleh berjalan dengan 3 kaki? Satu daripada kakinya mengalami masalah dan terpaksa dipotong. Tinggallah 2 kaki yang bakal menjadi aset baginya. Namun, si anjing Faith ini tabah dengan kurniaan yang diberikan olehNya..Maka, keluarga yang budiman tersebut mengajar dan melatih Faith untuk boleh berjalan menggunakan 2 kaki sahaja..Anda boleh membayangkan Faith boleh berjalan seperti seorang manusia. Bermula dengan skateboard, Faith belajar berjalan dengan latihan oleh tuannya, Jude..
Alhamdulillah..Akhirnya, Faith dapat berjalan seperti manusia. Ia sesuatu yang menakjubkan bukan? Seekor yang punya 2 kaki bisa berjalan seperti manusia.. Sejak daripada itu, kisah Faith si anjing tabah ini tersebar ke seluruh pelusuk dunia, dan yang paling memilukan hati..Faith telah menjadi inspirasi dalam meningkatkan motivasi tentera pasukan Inggeris untuk meneruskan kehidupan kerana kecacatan yang dialami dalam peperangan. Sang pemilik anjing, Jude Stringfellow menyatakan bahawa Faith memberi inspirasi kepada orang-orang muda kerana mereka menjadi begitu emosional apabila berhadapan dengan Faith..Masing-masing terharu dan tidak terkata dengan apa yang dicapai oleh seekor binatang bernama Faith itu..

"Dia (Faith) menunjukkan apa yang dapat dicapai terlepas daripada rintangan (kekurangan) yang besar"- ujar Jude Stringfellow saat ditemui di Oklahama City.

Kisah anjing ini memberi kesedaran kepada saya betapa kita memerlukan motivasi untuk terus hidup..Bagaimana orang-orang di sekeliling kita boleh membantu memberikan kita inspirasi dan begitu jugalah dengan nasib anak-anak khas yang kita miliki..

Apabila Allah berkata.."Jadilah! Maka jadilah ia.." kun fayakun...Anugerah kita lebih baik daripada Faith si anjing tabah ini. 



~Hidup ini satu anugerah~

2 comments:

  1. begitulah hendaknya...
    harap2 aku pon tabah dengan dugaan yang mendatang...

    ReplyDelete
  2. ya..harap kita semua tabah..Kisah ini adalah teladan bersama

    ReplyDelete